Furunkulose hos hund

Hudinfeksjoner deles inn i hvor dypt i huden bakteriene gjør skade. Furunkulose er en dyp hudinfeksjon hvor hårsekken er blitt ødelagt og bakterier spres i dype hudlag. Furunkulose er ingen egentlig diagnose – kun en beskrivelse av hvor dyp betennelsen ligger. Alle former for furunkulose har en årsak og det er veterinærens oppgave å finn og, om mulig, korrigere den. Oftest forekommer furunkulose mellom tærne på hund.

Hva kan årsakene være?

Skader på huden fra underlaget
Hvis huden mellom tærne stadig utsettes for kontakt med irriterende underlag (f.eks. grus i hundegården, skare snø, lange jaktdager, trening på asfalt) kan det føre til at huden blir betent. Bruk en god potesalve for å beskytte tredeputene og huden mellom tærne. Sledehunder er storforbrukere av spesialsokker.

Irritasjon pga veisalt

Fremmedlegemer
Torner eller andre fremmedlegemer kan trenge inn i huden (som regel fra undersiden av foten). Kroppen reagerer med en betennelsesreaksjon og prøver å kvitte seg med «inntrengeren». På grunn av mottrykk fra bakken er det umulig å «skyve ut» fremmedlegemet på undersiden av foten og det ender derfor med en «kul» på oversiden av svømmehuden. Hevelsen er først rødt og øm, så kan den sprekke. Veterinæren avgjør om den bare skal åpnes og renses eller fjernes helt.

Et fremmedlegemet har ført til en byll mellom tærne

Tunge hunder med kort pels
Store hunderaser med store hoder og kort pels som f.eks. Mastiff raser, Boerboel, Bulldog og Labradorer er mest utsatt. Frempotene bærer en større andel av vekten. Normalt sett skal hovedsakelig de hårløse tredeputene (som er hundens «sko») være i kontakt med underlaget. Når vekten blir for stor begynner hunden også å belaste den behårede huden på kanten av tredeputene eller på svømmehuden. Pelsen som skal vokse ut av hårsekkene brekker av i møtet med underlaget og det dannes en reaksjon som ved et fremmedlegemet. Det er meget vanskelig å rette opp denne prosessen.

Stor vekt og kort pels gir trykkskader og dyp infeksjon i huden ved siden av tredeputene

Feilstilling av bein
Leddproblemer i albuene eller hoftene kan føre til at hunden feilbelaster sine poter, noe som igjen kan føre til inngrodde hår.

Hårsekkmidd
En parasitt (Demodex canis) som bor i hårsekkene kan, spesielt hos eldre hunder føre til dyp infeksjon mellom tærne på flere bein. Parasitten er som regel lett å finne – veterinæren tar prøver fra huden som undersøkes i mikroskopet. Noen ganger er det nødvendig å stanse ut en hudbit (biopsi) og sende den til undersøkelse for å sjekke for denne parasitten. Behandling finnes, men resultatet er avhengig av hundens generelle helse.

Hårsekkmiddangrep og furunkulose

Allergi
Noen hunder kan reagere på proteiner i fôret eller på ting i omgivelsene (husstøvmidd, lagermidd, pollen). Dette kan føre til at det dannes byller mellom tærne eller kløe som fører til mye slikking og biting på potene. Utredningsprosessen tar tid og omfatter en strikt diett og utelukkelse av andre årsaker for hudinfeksjon i potene. Som regel kan dette problemet kontrolleres.

Underliggende allergi kan føre til gnaging på potene

Artritt, atrose, brudd, svulst
Sykdommer i leddene eller i knoklene i tærne kan føre til smerte og overdreven slikking eller biting. En røntgen undersøkelse eller undersøkelse med CT (computer tomografi) vil kunne utelukke dette.

Feilbelastning pga atrose har gitt dyp infeksjon i poten

Nedsatt immunitet
En sjelden gang forekommer det feil i kroppens immunforsvar som gjør at dype betennelser utvikles og ikke blir bra av standard behandlingen. Veterinæren vil foreslå andre immunmodulerende behandlinger, men ikke alle hunder blir bedre.

Immunmediert sykdom kan føre til dyp infeksjon i potene

Babette Baddaky Taugbøl

Veterinær, spesialist i hudsykdommer